ALGEMEEN

STICHTING SAMEN ONBEPERKT

Stichting Samen Onbeperkt wil dat iedereen volwaardig kan meedoen in de samenleving. De stichting zet zich in voor de maatschappelijke participatie van mensen met een beperking of chronische ziekte. Zonder hulp of ondersteuning is het vaak moeilijk om de eigen kracht en talenten te ontdekken. De stichting helpt en ondersteund in deze zoektocht en ontwikkeling.

 

 

Rijden met een scootmobiel

Hier vindt u alle regels omtrent het rijden met een scootmobiel.

 

Waar te gebruiken

Met een scootmobiel mag u rijden op de stoep, het voetpad, het fiets/bromfietspad en de rijbaan. Wanneer al deze wegonderdelen aanwezig zijn, mag de bestuurder van de scootmobiel zelf bepalen welke weg het veiligste is. Gebruik maken van autowegen en autosnelwegen is verboden.

 

Verkeersregels

Een scootmobiel bestuurder dient zich aan alle reguliere verkeersregels te houden, van de desbetreffende weg waar de bestuurder zich op begeeft. Sinds 1 juli 2019 is het dan ook niet meer toegestaan om elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers te gebruiken of vast te houden tijdens het verplaatsen met een scootmobiel. Hierbij worden dezelfde regels als bij het fietsen gehanteerd. Wanneer de politie ziet dat de bestuurder een telefoon of ander elektronisch apparaat vasthoudt, kan er een boete van €95,- worden opgelegd.

 

Maximumsnelheid

Afhankelijk van waar er gereden wordt, zijn er bepaalde maximumsnelheden.

• Bij het rijden op een stoep, geldt er een maximumsnelheid van 6 kilometer per uur.

• Bij het rijden op een (brom)fietspad binnen de bebouwde kom, geldt er een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

• Bij het rijden op een (brom)fietspad buiten de bebouwde kom, geldt er een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur.

• Bij het rijden op een rijbaan (behalve op autowegen en autosnelwegen), geldt er een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

 

Verlichting

Bij slecht zicht en in het donker (’s ochtends en ’s nachts) is voorlicht en achterlicht verplicht. Dit geldt niet wanneer er op de stoep gereden wordt.

 

Verzekering

In plaats van een kentekenplaat is een verzekeringssticker op de achterkant van de scootmobiel verplicht. Deze is te verkrijgen als bewijs van een verzekering, door een wettelijke aansprakelijkheid (aansprakelijkheidsverzekering) aan te schaffen.

 

Rijbewijs

Er is geen (bromfiets)rijbewijs nodig voor het besturen van een scootmobiel.

 

Ontheffing jongeren <16 jaar

Wanneer jongeren onder de 16 jaar een scootmobiel willen besturen, moeten zij een ontheffing aanvragen. Dit kan aangevraagd worden bij de wegbeheerder (gemeente of provincie) op grond van artikel 5 van het Regelement rijbewijzen.

 

Afmeting scootmobiel

Gehandicaptenvoertuigen met motor en zonder carrosserie (scootmobiel) mogen niet breder zijn dan 1,10 meter, niet langer dan 3,50 meter en niet hoger dan 2,00 meter.

 

Gesloten gehandicaptenvoertuig

Voor het besturen van een gesloten gehandicaptenvoertuig (Canta, Amica, Arola) zijn dezelfde regels als voor een scootmobiel van toepassing.

 

Brommobiel

Een onaangepaste brommobiel is geen gehandicaptenvoertuig. Behalve wanneer een brommobiel is aangepast voor het gebruik door een bestuurder met een fysieke beperking én deze voldoet aan de afmetingen van een gehandicaptenvoertuig.

 

Afmetingen brommobiel

Brommobielen mogen niet breder zijn dan 1,50 meter, niet langer dan 3,50 meter en niet hoger dan 2,00 meter.

 

Niet-gehandicapten

 

Volgens de wet is een scootmobiel een gehandicaptenvoertuig. Echter is het ook toegestaan om gebruik te maken van een scootmobiel wanneer de bestuurder geen handicap heeft.

 

 

 

 

 

PARKEREN MET EEN GEHANDICAPTENPARKEERKAART

 

Een gehandicaptenparkeerkaart is te gebruiken op drie soorten gehandicaptenparkeerplaatsen: een algemene gehandicaptenparkeerplaats, een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken en een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding. Daarnaast is het ook te gebruiken op plaatsen waarbij een ‘Verboden te parkeren’ bord is geplaatst. Op sommige parkeerplaatsen moet u echter een parkeerschijf gebruiken. Daarover vindt u meer informatie op deze pagina.

 

Algemene gehandicaptenparkeerplaats

Deze parkeerplaats herkent u aan een blauw verkeersbord met een witte P en een wit rolstoelsymbool (verkeersbord E6). Dit gaat vaak gepaard met een wit kruis op de bestrating. Deze parkeerplaats is uitsluitend voor voertuigen met een gehandicaptenparkeerkaart.

 

Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

Dit is een gereserveerde parkeerplaats (bijvoorbeeld bij een woonhuis). Hierbij hangt er een wit bord met een kenteken onder het blauwe bord met het rolstoelsymbool. Alleen het voertuig met het desbetreffende kenteken mag hier parkeren.

 

Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding

Dit is ook een gereserveerde parkeerplaats, waarvan op vaste tijden gebruik gemaakt kan worden (bijvoorbeeld bij het werk). Hierbij hangt er ook een wit bord met het kenteken onder het blauwe bord met het rolstoelsymbool, maar dan staan er ook tijden en dagen op het witte bord. Er mag alleen geparkeerd worden door een voertuig met het desbetreffende kenteken, op de aangegeven uren en dagen. Op andere tijden mogen andere voertuigen ook gebruik maken van de parkeerplaats.

 

Gehandicaptenparkeerplaats met parkeerschijf

Als er bij een gehandicaptenparkeerplaats een bord staat met een maximale parkeerduur, moet u een parkeerschijf gebruiken. Deze gehandicaptenparkeerplaatsen met een maximale parkeerduur hoeven geen blauwe streep te hebben.

 

Gewone parkeerplaats met parkeermeter

In bepaalde gemeentes is het mogelijk om met een gehandicaptenparkeerkaart, gratis te parkeren op een gewone parkeerplaats met parkeermeter. Deze regels verschillen per gemeente. Het wordt daarom aangeraden deze regels op te zoeken via de gemeente of lokale dienst parkeerbeheer, voordat hier gebruik van wordt gemaakt. Er zijn specifieke regels per gemeente, wijk en bepaalde zones.

 

Parkeren bij een parkeerverbod

Met een gehandicaptenparkeerkaart is het mogelijk om te parkeren op plaatsen met een ‘Verboden te parkeren’ bord (E1). Hier is het toegestaan om voor maximaal drie uur te parkeren wanneer een parkeerschijf wordt gebruikt. Dit is uitsluitend toegestaan als het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte.

 

Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart

Dit kan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit is tevens een Europese gehandicaptenkaart, wanneer u deze binnen Nederland aanvraagt.

 

 

 

 

 11.000STE WENS

 

Iedereen verdiend een moment van rust. Een moment waarin je kunt genieten van een mooi uitzicht, zilte zeelucht en het geluid van golven. Daarom heeft stichting Ambulance Wens een wens. De wens om voor 2019 een huis aan het strand te realiseren. Dit huis zorgt ervoor dat ook mensen met een beperking of een chronische ziekte even kunnen ontspannen en rust vinden.

Er is nog € 250.000.- nodig om dit doel te bereiken. Dit is heel veel geld, maar met dat geld kan de wens werkelijkheid worden. Stichting Ambulance Wens zet zich in om laatste wensen te vervullen. De teller van vervulde wensen staat momenteel op 11.350 wensen. Een huis aan het strand is de perfecte toevoeging.

 

Op dit moment weten steeds meer mensen Ambulance Wens te vinden, waardoor ook dit jaar weer meer mensen gratis hun laatste wens mogen vervullen. Ambulance Wens wordt ook in steeds meer landen overgenomen.  

In de volgende landen bestaat Ambulance wens al:

 

België: http://www.ambulancewens.be/

Duitsland: https://wuenschewagen.com/

Engeland: https://www.ambulancewishfoundation.org.uk/

Ecuador: https://www.facebook.com/FundacionAmbulanciaDeseo/

Israël: https://www.keshet-hamishalot.org.il/

Oostenrijk: https://www.facebook.com/wuenschewagensuedtirol/

Zweden: http://önskeambulansen.se/

Japan: https://www.negai.org/index.html

Brazilië : http://www.institutorope.com.br

Spanje: http://ambulanciadelultimodeseo.es/

 

Wilt u meehelpen het strandhuis en andere wensen werkelijkheid te maken? Dat kan met een kleine of grote donatie op NL61 RABO 0112924611 t.n.v. Stichting Ambulance Wens óf door middel van uw eigen actie. Denk bijvoorbeeld aan een statiegeldactie, sponsorloop, handwerkverkoop, bijna alles is mogelijk. Alle kleine bedragen helpen mee aan het waarmaken van deze wens.

 

PASSEND LEZEN

 

Als je blind, slechtziend of dyslectisch bent, hoeft dat niet te betekenen dat je niet meer kan genieten boeken. Met Passend Lezen krijg je toegang tot de mooiste romans, de spannendste verhalen en de allerleukste kinderboeken, in diverse leesvormen en collecties.

 

De collectie van Passend Lezen bestaat uit meer dan 75.000 gesproken boeken en een uitgebreide kiosk met circa 125 gesproken titels van populaire kranten en tijdschriften. Passend Lezen biedt ook een selectie van studie- en vakboeken aan. Dus voor iedereen wat wils. Aanvullend zijn er ruim 15.000 brailleboeken verkrijgbaar. Daarmee komt leesplezier binnen ieders bereik.

 

De collectie van Passend Lezen is zeer divers. Je kan daarom op de website van Pakkend Lezen audiobestanden vinden waarin de werkwijze wordt uitgelegd. Ook hebben ze een handleiding ontwikkeld die je kunt downloaden om alles rustig te kunnen lezen en te proberen. Deze handleiding wordt regelmatig herzien.

 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het uitproberen? 

Ga dan naar www.passendlezen.nl en ontdek of het iets voor jouw is.

 

 

2018 UN ABRAZA PARA LOS AMIGOS

Een terugblik op 2018 laat zien dat het een succesvol jaar was voor Un Abrazo para los Amigos. Er zijn veel indrukwekkende stappen gemaakt. Zo is het aantal kinderen dat met de steun van de organisatie goed gekleed en voorzijn is van materialen, gegroeid van 20 naar 34 kinderen. Daarnaast is de opbrengst van donaties, collectebussen en deelname aan markten gegroeid van €101.538.00 in 2017, naar €119.074,00. De steun die de amigos in Azul krijgen is geweldig. Zo staan er inmiddels al meer dan 100 collectebussen bij bedrijven en instellingen verspreid.

 

100% van de opbrengsten van de donaties van derden in 2018 gaat naar Argentinië. Hierdoor kan in 2019 Un Abrazo para los Amigos €130.000,00 besteden aan de verschillende doelen. Er gaat €50.000,00 naar de peuter-kleuterschool Jardin 901 en €50.000,00 naar Comedor Sol Real, waar de armste kinderen van Azul opgevangen en gevoed worden. Daarnaast gaat er €16.000,00 naar de kinderen die met de hulp van de organisatie naar school kunnen gaan en gaat er €14.000,00 naar aankoop van materialen voor het opknappen van diverse huizen.

 

Kijk voor meer informatie over de stichting, de kinderen, de gezinnen en de indrukwekkende projecten op www.abrazoamigos.nl. Voor het kijken van de film kan een afspraak gemaakt worden via 043-8519014.

 

Ook in 2019 kan Un Abrazo para los Amigos hulp gebruiken. 

Donaties kunnen overgemaakt worden op NL 66 ABNA0545 4284 32 t.n.v. Un Abrazo para los Amigos Banholt. 

Mede namens de keline amigos: muchas gracias/heel erg bedankt voor alle hulp.

 

Samen onbeperkt:

 

Uw verhaal doet ertoe!

 

Wanneer je ervaring hebt met zorg en ziekte, weet je het als geen ander. Ziekte is niet alleen een diagnose of een behandeling, ziekte heeft impact. Mensgerichte zorg, oftewel zorg waarbij ook wordt gekeken naar wat ziekte doet met een mens, is de droom van Stichting Mens Achter de Patiënt. Een stichting opgezet door twee studenten die zich realiseerden dat als mensgerichte zorg de droom is, we moeten beginnen bij het begin. Het onderwijs. Zo ontstond het ‘Mens Achter de Patiënt’ onderwijsprogramma. Eenonderwijsprogramma met als doel toekomstige zorgprofessionals meer inzicht geven in de impact van ziekte en het vergroten van hun bewustzijn. Ze laten voelen met het hart van een ander! Het onderwijsprogramma bestaat uit drie bijeenkomsten met een diverse groep mensen. Ervaringsdeskundigen, oftewel mensen die hun ervaringen met zorg en ziekte willen delen,worden gekoppeld aan verschillende zorgprofessionals in opleiding. Denk hierbij aan bijvoorbeeld toekomstige artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en beleidsmakers. Zo komen allerlei belevingswerelden bij elkaar in één ruimte. Dit leidt vaak tot bijzondere gesprekken en discussies. Vooral in de eerste bijeenkomst, waar de huidige zorg centraal staat en vragen zoals ‘Hoe gaat het nu met de zorg?’ en ‘Welke vaardigheden heeft de ideale zorgverlener?’ worden besproken.

Aan het einde van deze eerste kennismaking wordt de groep opgedeeld in viertallen. Drie studenten en één ervaringsdeskundige gaan in de tweede bijeenkomst op pad en in gesprek. Het verhaal van de ervaringsdeskundige staat centraal, zijn of haar ervaringen worden gedeeld met de studenten. Het onderwijsprogramma wordt afgesloten met de derde bijeenkomst, waar de groep in zijn geheel weer bij elkaar komt. Vooral de studenten zijn nu aan het woord. Zij reflecteren op het gesprek met de ervaringsdeskundige. Vragen als ‘Wat hebben de studenten van de ervaringsdeskundige geleerd?’ en ‘Wat nemen studenten mee in hun carrière als toekomstig zorgprofessional?’ worden beantwoord. De mens achter de patiënt wordt gezien! Dit jaar doorlopen ongeveer 800 zorgstudenten uit heel Limburg het onderwijsprogramma. Dit doen ze natuurlijk samen met de ervaringsdeskundigen. Al bijna 150 zorgvragers zijn betrokken bij de stichting en hebben op een veilige plek hun verhaal kunnen delen. Zo dragen zij bij aan de zorg van de toekomst. 

 

Een bijdrage, die volgens Stichting Mens Achter de Patiënt, onmisbaar is! 

Aanmelden als ervaringsdeskundige of meer informatie? 

 

Kijk op: www.mensachterdepatient.nl

 

 

Verlenging voor overgangsregeling Code VVR

De overgangsregeling omtrent het voldoen aan de vernieuwde Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers (VVR) is verlengd tot 1 juli 2020. Klanten met een ‘niet goed gekeurde rolstoel’ kunnen tot 1 juli 2020 gebruikmaken van taxivervoer.

 

Veilig rolstoelvervoer is een belangrijk onderwerp, daarom wil het Platform Code VVR de extra tijd gebruiken om hierover in gesprek te gaan met opdrachtgevers. Er zijn een aantal opdrachtgevers die vervoer van individuen niet faciliteren. Met deze opdrachtgevers zal het platform o.a. in gesprek gaan, om de veiligheid van rolstoelgebruiker, medepassagier en chauffeur te benadrukken.

 

De nieuwe Code VVR die in oktober 2017 van kracht ging, is opgesteld om meer aan te sluiten op ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Het doel van Code VVR is om rolstoelgebruikers te vervoeren met een vaste zitplaats. Wanneer dit niet mogelijk is, worden ze vervoerd volgens de richtlijn ISO 7176-19. Deze rolstoelen zijn te herkennen aan het haaksymbool. 

 

 

Bij de ingang van de nieuwe Code VVR zal er een overgangsperiode zijn voor dergelijke rolstoelmodellen, waarin zij wel nog vervoerd mogen worden als ze goed vast te maken zijn. De deadline is mede tot 1 juli 2020 verlengd om rolstoelgebruikers de kans te geven om te wisselen van rolstoel zonder dergelijk haaksysteem.